Saturday, August 30, 2014

صاحِبي الصوت اللي جواكي


زمان وأنا صغيرة، كنت باسمع عبارات من نوعية "مطلعتيش الأولى ليه؟" و"حلوة الرسمة دي، بس شوفتي رسمة بنت خالتك؟ ألوانها هايلة، جنان" وده كان بيخليني أحس بدونية رهيبة، اللي هو أنا عمري ما ح اكون زي بنت خالتي وألوانها الهايلة، وبالذنب لأني مش كويسة وشاطرة زي الأولى. بالتبعية، فقدت إحساسي بالرغبة في التفوق – ما دام مطلعتش الأولى بقا، كده كده مش عاجب – وخرجت من الترتيب أصلاً، وبقيت بارسم من غير اكتراث، رغم إني كنت بحب الرسم يعني.
كبرت وبطلنا مدارس، بس أنا بقا تبنيت الصوت ده، أصبح لازق لي: فاكرة نفسك ح تفلحي؟ نيفر. أو "يا فاشلة يا فاشلة يا فاشلة" أو "فين الفلوس اللي جمعتيها؟" رغم إن أصلا المرتب على القد والتضخم بلاعة فلوس في مصر. بقيت باشتم نفسي إني عمري ما ح اطلع الأولى وح يفضل فيه ناس بتكتب أحسن مني وبتحوش فلوس أكتر وبتلبس أشيك وبتتكلم من غير لعثمة وبتتجوز ولاد حلوة وبتضحك من القلب في الصور.
فضلت مع الأيام باثبت لصوتي الجواني إني فعلاً زي ما بيقول، فبطلت كتابة فترة، وأصابتني كآبة خفيفة إني عمري ما ح أكون زي اللي بيلمعوا وحواليا في كل حتة. وبعدين ابتديت اتساءل: هل فعلاً ده أنا ولا إني باركن للأسوأ عشان أحاول مصلحش من حالي؟ قعدت مع نفسي شوية، وبعدين قررت أدوّر في مصدر المعلومات الأوسع والأول: الإنترنت، وده اللي لقيته.
أول حاجة لازم نعملها: نتعرف على الصوت ده جوانا، لأن طول ما هو مخفي بيفضل يزنّ زي عصفور الطنّان الصغنون أوي بس مسموع، في أدمغتنا، وينخور ورانا بحثًا عن الأسوأ. اعترفت بوجوده؟ كويس، ندخل على الخطوة التانية: حاوره. قول له الحاجات دي:
1-    ولو؟ ايه المشكلة؟
يعني، لو قال لي إن فلانة بتلبس أشيك مني وليها عدد أكبر من دوسات الزرار "أعجبني"، وايه المشكلة؟ ده مش ح يقلل من قيمتي وجمالي الخاص، ولو على اللبس، عاجبني كده. شوية ثقة بالنفس الله يخليكي.
2-    أنا مش مهتمة، ولا حد ح يهتم.
مشكلة الصوت ده إنه معتبر نفسه سايق في الأهمية، وزايد في الحيثية. يعني لو قال حاجة، يبقى هي دي ومية مية وأكيد صح. لكن الخبر الجديد بقا إنه ملوش أي وزن. إنتي اللي بتخليه مهم أو بتعملي له قيمة. متسمعيلوش، قولي له على فكرة إنت غلط، وحاولي تفنّدي رأيه بأمثلة وبراهين تدل على خطئه.
3-    ليه لأ؟ ليه مقدرش؟
لو قالك إنك متستحقيش الحب أصلاً وأحسن لك تنزوي في ركن وتستني شارون حارس نهر ستيكس يعدّي بيكي نهر الحياة للمقابر، قولي له ليه لأ؟ الحب بييجي من غير توقع على فكرة، و"يفتح الحب الباب فتدخل الحياة" زي ما بتقول أهداف سويف. ليه مستاهلش؟ ليه مقدرش؟ ولو قالك متقدريش ترسمي البطريق بأبعاده الصحيحة قولي له واي نوت؟ أنا ممكن اغشه من أي صورة قدامي بطريقة المربعات، كل مربع صغنون فيه تفصيلة، وبكده ارسمه صح. إنت إيش فهمّك في الحاجات دي أساسًا؟
4-    ايه اللي يحصل لو أنا عملت (كذا) أو معملتش (كيت)؟
اسألي روحك: ايه المشكلة لو أنا عملت كده؟ الناس ح تتكلم؟ مش ح يعجب الناس؟ سو وات؟ المفروض يعجبني أنا الأول، وحسب ما اقول هو اللي يمشي. الكون يمكن بتغيره الأفعال الصغيرة، وأنا لو عملت اللي مؤمنة إنه صح، ده ممكن يتسبب في إحداث تغيير وفي إن حاجة حلوة تحصل. خليكي مؤمنة بقدرتك على كده.
وخليكي دايمًا فاكرة: الصوت الساخر المحطّم اللي جواكي نادرًا ما بيختفي للأبد. بس إنتي طالما أخدتي بالك منه ومن أفاعيله ح تقدري تتصدي له، وتاخدي ردود أفعال واعية وبقرار نابع منك، مش من التريقة وتكسير المجاديف.
ايه أسباب ترسخ التفكير السلبي عن نفسي جوايا؟
أول حاجة إني ماشية بالنقيضين، حاجة ورثتها من أمي وجدتي وخالتي، وهما ماشيين بيها لحد دلوأتي: يا أكون الأولى يا مفيش، يا أبيض يا إسود، لو سلّمت على أستاذي بالإيد سمعتي نزلت الطين خلاص، ومفيش أي حاجة اعملها تقدر تصلّح الفِعلة الشنيعة دي. لو مجيتش الحفلة يبقى أنا مبحبهاش، مش لأن "ظروف حصلت لي" أو لأني ببساطة "صحيت بطني بتوجعني". الطريقة دي بتخلينا نغطي بتراب مش نضيف على كل الحلو اللي فينا، طالما هو مش "الأحلى" وسط كل البشر. وإنتي أصلاً شفتي كل البشر عشان تقرري مين أحلى فيهم؟ افتكري دايمًا: التفكير اللي بيتراوح بين القطبين المتناقضين هو الطريق الذهبي للتعاسة.
تاني حاجة إني باتوقع الأسوأ من الناس. لو حد قال لي كتابتك حلوة فده بيجاملني عشان ميحطمنيش بالحقيقة، لو حد مدح في ربطة الطرحة باقول لهم لأ دي مجرد "إجراء" عشان شعري اللي لسه غاسلاه ميتعرضش للهوا وآخد برد، لو حد سكت في محادثة فده لأني مملة كالجحيم وما اصلحش لإجراء أي حوار عقلاني ممتع. الوضع ده مرهق جدًا، تخيلي لما تتوقع الأسوأ دايمًا من الناس؟ عشان كده بافهم لما الناس اللي بتقعد مع نفسها وأصواتها الداخلية كتير ممكن تسحب مسدس وتطلقه بكل بساطة على صدغها اليمين، وكل قصده إنه "يسكّت الصوت اللي جواه".
ادّي احتمالات أكتر لتفسير الحاجات اللي بتحصل من الناس. لو حد سكت فده يمكن لأنه عطشان وبيفكر ح يشرب ايه جنب المية. لو ما اتعزمتش على الفرح فيمكن لأنك كنتي مقصّرة في الفترة الأخيرة والعرسان مزنوقين في عدد الناس فعلاً. لو حد قال لك إنك بتشتغلي حلو، أو بتكتبي حلو، صدقيه، وصدّقي موهبتك وقدرتك على الشغل الجيد.
لما تقولي لنفسك إنك متستاهليش وإنك خلاص متستحقيش المعاملة الجيدة، ده أهون عليكي من إنك تحسي بإنك حلوة ومشرقة ولامعة، زي ما إنتِ فعلاً بدليل تعليقات الناس على كلامك وأفعالك. ده بيحط عليك عبء إنك تتصرفي وتظهري بالحلاوة والإشراق واللمعان اللي بيستتبعهم إيمانك بذاتك وتصديقك في جمالك. عبء إنك تبقي إيجابية وتضحكي للدنيا أكتر. إنت خايفة، عشان كده قاعد في الضلمة، ومصدقة الصوت الممرور الداخلي، وبتقولي "أي حاجة تيجي، المهم نقضي العيشة دي بأقل قدر ممكن من الخسائر" وخلاص.
ثالت حاجة: تقبّلي الرفض وعامليه على إنه الطريق لتحسين ذاتك. يعني لما شخص يرفض يدخل معاكي في علاقة، مش يمكن كان ح يجرّك لتحت ويبهدلك زيادة؟ مش كان يمكن (أي حاجة سيئة) تحصل لك؟ لو اترفضتي في شغلانة، مش كان ممكن تكون ضاغطة على أعصابك وسيئة ماديًا وتضايقك؟ خليكي مؤمنة إن ربنا عمل الحاجات بمقدار مضبوط، يعني لو إنت شفت الإشراق في وردة عباد الشمس دي، فده لسبب، ولو مشفتيهاش، فده برضه لسبب. التفكير الإيجابي مش معناه إنك تفكري إن كل حاجة ح تبقى في أحسن حالاتها، بل يعني إنك تتقبلي إن ما يحدث في اللحظة الحالية وما تقدريش تغيريه، ده أحسن حالة ليه.

وأخيرًا: دوّري جواكي على الحاجات اللي مخلياكي كارهة نفسك أوي كده. خلي عقلك يقنعك إنك متستاهليش الحقد ده كله، والكراهية دي مش ح ينتج عنها أي مردود إيجابي. اعملي خطة واقعية تمامًا: ح اقول لنفسي وبصوت عالي أنا كويسة، أنا بارعة في كذا، أنا أم كويسة، مش شرط أكون مثالية، بس أديني بحاول. رددي لنفسك بصوت عالي الجوانب الإيجابية اللي فيكي، وركزي الضوء عليها. وخليكي مع الناس اللي بتحسسك بإنك كويسة وجميلة، اللي شايفينك حلوة زي ما إنتي، عشان تجربي تشوفي نفسك بعينيهم، وتنبهري بيكي زي ما هما مبسوطين بوجودك قربهم. خلّي علاقتك بيهم الأخذ والعطاء، زي ما بيدوكي جمال ونور اديهم حب وكلام حلو كتير.. إنتي تستاهلي، ثقي في ذلك..
__________________________________
نُشر في نون بتاريخ يونيو 2014
http://nooun.net/article/1053/

No comments: