Saturday, August 30, 2014

بيتزا التخلص من العلاقات المسيئة


الطريقة:
اكسري البيض اللي بتمشي على قشره، خوفًا من غضبه أو عقابه أو تقلباته العاطفية الفجائية. متنسيش الفانيليا، اللي بتقول إنك في الأصل إنسان طيّب، ومرهفة الحس، ومتستاهليش ده كلّه.
انخلي الدقيق بمنخل ضيّق، متعدّيش شخطه وزعيقه، وتقليله من قيمتك وإنجازاتك. خلّي الدقيق ناصع البياض ملوش أي تشويش.
حطي زيت الزيتون، سيبك من الأنواع التانية، لأنها لازقة فيها مشاعرك بكراهيتك لنفسك، وبالعجز واليأس.
رشّي قد حبة صغيرة ملح، عشان تفني أي إحساس عندك بإنك تستحقي الأذية وإساءة المعاملة، وإن مفيش غير كده عندنا وإن كان عاجب.
افتحي علبة الزبادي، بس مش بعنف قد عنفه في انتقادك علنًا أو ضربك لدرجة إنك بتخجلي تباني كده قدام أهلك وصحابك، وحطي منها معلقتين كُبار.
هاتي معلقة خميرة نشطة، وحطي عليها معلقة سُكّر، وخليكي فاكرة إن تصرفاته مش نتيجة لسلوكياتك زي ما بيحاول يقنعك، وإنتي مش الطرف المُلام هنا. حطي حبة مية دافيين وقلبي، بهدوء ورويّة.
اعجني كويس، أيوة، اخلطي المقادير بقوة، اعجني بإيديكي الاتنين، اخبطي يمين وشمال وهاتي من تحت، طلّعي غلبك كله، طلّعي غلّك كله.. أيوة، من هنا يبدأ القرار في التبلور، وتبتدي الفكرة تلمع في دماغك..
سيبي العجينة تخمر، وخلال الوقت ده، خططي ح تعملي ايه. راجعي تصرفاته معاكي، واللي بيها تحددي هل قرارك صحيح ولا لأ. غالبًا ح يبقى صحيح، خليّكي عليه، وامشي في سكة تحقيق "الفِعل" بالتخلص من العلاقة دي.
افردي العجينة، اضربي بالنشّابة فوق مزاجه السيء وتقلباته غير المتوقعة أبدًا، اخبطي جامد، افعصي تهديداته بالضرب أو القتل أو كسر الرقبة اللي دايمًا بيوجهها لك.
اخلطي الصلصة والزعتر في طبق، افرديها على الوش، وتجاهلي تهديداته المستمرة إنه ياخد أولادك أو يئذيهم. شوفي ممكن تعملي ايه عشان تواجهي التهديد ده لو حصل. ممكن متستعينيش بحد على الإطلاق، إنتي قوية كفاية. أيوة كده، خليكي مؤمنة بقوتك الداخلية اللي ح تطلع في وقت العوزة.
قطّعي فطر عيش الغراب رفيّع. ممكن تاخدي هدنة، تفكري فيها بتعاطف مع نفسك في كل المرّات اللي أجبرك فيها على ممارسة الجنس بدون رغبتك، أو أذاكي أثناء الموضوع ده، وما اهتمش لاحتياجاتك أو مشاعرك.. مهما اتحامى في مقولات دينية، افتكري إن ربنا في صف الضعفاء، وإنه مبيرضاش بالظلم والمهانة أبدًا.
انشري قطع السوسيس على الوشّ، القطع اللي بتفكرك بكل حاجاتك الصغيرة الجميلة، واللي كسرّها عشان "يكسر عينك".. قطع إيده بالمناسبة.
انشري الجبنة الفيتا والموزاريلا أو الشيدر على الوش. غطّي على كل غيرته الجنونية عليكي، الغيرة أساسًا وإحساس التملّك مش صح حتى لو المجتمع سوّق لك إن هي دي الرجولة.. هاتي الجبنة على الأطراف، متتجاهليهاش زي ما بيتجاهل رغبتك في زيارة أهلك وأصحابك، حنّي عليها ومتتحكميش في مصيرها زي ما بيتحكم في إنك بتروحي فين وبتعملي ايه وايه هي كمية الفلوس اللي في إيدك، خليكي رفيقة بالمنتج النهائي للبيتزا.
في النهاية، حطيها في الفرن. خلّي جنبك وانتي بتستنيها تستوي قايمة بمراكز مساعدة الستات اللي ح تتصلي بيها، بالأمور اللي ح تعمليها، زي إنك تغيري مفتاح الشقة، تحطي توم في شعرك قبل المعاد اللي بييجي فيه البيت، بالمحامين اللي ممكن يساعدوكي، بالشرطة اللي ح تتصلي بيهم أول ما نوبة ضرب تظهر في الأفق.. افتكري إنك في حربك للخلاص ممكن تبقي لوحدك، بس ح تبقي بتحاربي عشان ويمكن كمان عشان ولادك، ودي أمور تستحق الشراسة في الحرب عشان تحصلي على حريتك. حاربي بقوة وباستمرارية ومتفقديش صبرك أبدًا مهما اللي حواليكي لاموكي كعادة مجتمعنا العفن في لوم الضحية وترك الجاني.. خلّي عندك إيمان بنصرة ربنا للضعفاء بس لازم هما ياخدوا المبادرة الأول، لازم يحاولوا وينتصروا، وربنا معاهم.

طلعي البيتزا، وكليها وكلّك شعور بالحرية والاستقلالية، وافتكري التراث الإنساني من ستّات كتيرة حاربت حروبها الشخصية أو العامة، وانتصرت فيها.. خليكي قوية.
____________
نُشر في موقع نون بتاريخ يونيو 2014
http://nooun.net/article/1031/

No comments: